هیستروسکوپی

هیستروسکوپ نوعی آندوسکوپ داخلی مجرایی است که از آن می توان برای کمک به تشخیص و درمان برخی از بیماری های داخل رحمی استفاده کرد. برطرف کردن چسبندگی های داخل رحم، خارج ساختن میوم های داخل حفره رحم (ساب موکوسل)، برداشتن سپتوم های داخل رحم از جمله مواردی است که با هیستروسکوپی قابل انجام می باشد. در این روش متخصص زنان بدون برش و با هیستروسکوپ که حامل دوربین و چراغ است از طریق واژن وارد حفره رحم می شود.

به نظر می رسد میزان درد در هیستروسکوپی بین زنان مختلف، تفاوت زیادی دارد. برخی از زنان در طی هیستروسکوپی، احساس درد جزئی و خفیفی می کنند. اما برخی دیگر درد شدیدی دارند. اگر درد شما خیلی شدید و ناراحت کننده است، به پزشکتان بگویید. پزشک می توانند هر زمان که بخواهند روند هیستروسکوپی را متوقف کند. اگر نگران هستید، قبل از انجام عمل جراحی در مورد درد با پزشکتان مشورت کنید. در مورد گزینه های تسکین درد از وی بپرسید.

در این روش حفره رحم ارزیابی می شود و هدف از آن می تواند به دست آوردن نمونه اندومتر (لایه داخل رحم) و یا شناسایی ناهنجاریهای ساختمانی مانند سپتوم رحم و یا ضایعات موضعی مثل چسبندگی ها، پولیپ ها یا میومها باشد.

در موارد زیر هیستروسکوپی تشخیصی به تشخیص کمک می کند:

1. خونریزی غیر طبیعی و غیر قابل توجیه رحم
    -قبل از یائسگی
    -بعد از یائسگی
  2. موارد انتخابی ناباروری در صورتیکه سونوگرافی واژینال غیرطبیعی باشد یا ناباروری غیر قابل توجیه وجود داشته باشد.
  3. سقطهای راجعه خود به خود
  4. تشخیص مشکلات مادرزادی رحم

هیستروسکوپی تشخیصی در مطب یا اتاق عمل به صورت سرپایی قابل انجام می باشد و در مواردی نیز نیاز به بستری در بیمارستان دار

تعدادی از اعمال داخل رحمی را می توان با هیستروسکوپ انجام داد مانند:

1. از بین بردن چسبندگی هاس داخل رحم
  2. عقیم سازی
  3. بریدن سپتوم رحمی
  4. برداشتن میوم های داخل رحمی
  5. برداشتن پولیپ های داخل رحمی
  6. خارج کردن محصولات باقیمانده حاملگی
  7. بیرون آوردن IUD
  8. تخریب اندومتر ( لایه داخلی رحم ) در موارد خونریزی شدید
  • کوتاه بودن زمان بهبودی
  • جلوگیری از باز شدن شکم
  • بستری کوتاه مدت

خطرات هیستروسکوپی تشخیصی

خطر هیستروسکوپی تشخیصی اندک است و عوارض آن به ندرت عواقب شدیدی به دنبال دارد. عوارض ناشایع شامل سوراخ شدگی رحم، خونریزی و عوارض مرتبط با بیهوشی و مواد متسع کننده است.
بعد از انجام هیستروسکوپی تشخیصی، اکثر بیماران دچار خونریزی خفیف واژینال ،گه گاه کرامپهای شکمی و تنگی نفس می شوند. بیمار باید تشویق شود تا یکی از دوستان یا بستگان خود را برای همراهی تا منزل در کنار خود داشته باشند.

خطرات هیستروسکوپی درمانی

خطر جراحی هیستروسکوپیک بیشتر از خطر هیستروسکوپی تشخیصی است و شامل خطر های مرتبط با بیهوشی، سوراخ شدگی رحم، خونریزی، آمبولی هوا، عفونت و عوارض مرتبط با مواد متسع کننده، آسیب روده ها یا مجاری ادرای است.

طریقه انجام هیستروسکوپی

عمل هیستروسکوپی به صورت سرپایی در مطب با بی حسی موضعی و یا در اتاق عمل با بیهوشی کامل انجام می شود. پس از بیهوشی واژن با مواد ضد عفونی شست و شو داده می شود، اسپکولوم گذشته می شود و بعد از متسع کردن دهانه رحم و رحم هیستروسکوپ از طریق کانال واژن و سرویکس ( دهانه رحم) وارد حفره رحم می شود. برای اتساع رحم از گاز دی اکسید کربن و یا مایعاتی مانند مانتیول یا سورپیتول استفاده می شود، سپس نور از طریق هیستروسکوپ به درون رحم تابیده می شود تا اجزای داخل حفره رحم و لوله های رحمی مشاهده شوند.

در صورتی که هیستروسکوپی از نوع درمانی باشد وسایل جراحی از طریق هیستروسکوپ وارد رحم شده و عمل جراحی انجام می شود.

مراقبتهای بعد از عمل هیستروسکوپی

1. چهل و هشت تا هفتاد و دو ساعت بعد از عمل فعالیت سنگین انجام ندهید.
  2. بهتر است تا قطع کامل خونریزی رابطه جنسی نداشته باشید.
  3. مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک را فراموش نکنید.
  4. یک هفته بعد از عمل جهت ویزیت به پزشک معالج مراجعه کنید.