ناباروری های نامعلوم

ناباروری با علت مشخص یکی از انواع ناباروری است. وقتی شما و همسرتان آزمایش‌های پزشکی مربوط به ناباروری را به صورت کامل انجام داده‌اید، ولی هنوز دلیل مشخصی برای ناباروی شما پیدا نشده است، پزشک ناباروری با علت نامشخص را تشخیص می‌دهد.

ناباروری با علت ناشناخته یکی از شایع‌ترین انواع ناباروری در زنان تلقی می‌شود. در میان همه موارد ناباروری، ناباروری نامشخص 30 درصد ناباروری را شامل می‌شود. در این مشکل در اصل هیچ تشخیصی به عنوان منبع ناباروری در نظر گرفته نشده است؛ حتی پس از انجام آزمایش‌های ناباروری استانداردی که انجام شده است. ناباروری با علت نامشخص یا ناباروری ایدیوپاتیک زمانی اتفاق می‌افتد که پزشکان نمی‌توانند علت ناباروری را مشخص کنند یا نمی‌دانند برای درمان چه باید کرد.

دلایل مختلفی ممکن است باعث شود پزشک مشکل ناباروری شما را در دسته ناباروری با علت ناشناخته قرار دهد. برخی اوقات ممکن است هیچ دلیل واقعی برای ناباروری وجود نداشته باشد اما می‌تواند نتیجه انحراف‌های کوچک در راه‌های مختلف سیستم تناسلی باشد. تلاش برای بارداری یک فرایند پیچیده است و شرایط مختلفی ممکن است باروری زن و مرد را تحت تاثیر قرار دهد. در برخی موارد پارامترهای باروری زن و مرد ممکن است این فرایند را سخت‌تر یا حتی آسان‌تر کند. در حال حاضر تحقیقات زیادی برای تعیین دلایل ناباروری در حال انجام است.

باتوجه به تحقیقات دانشگاه کویین در 80 درصد از زوج‌هایی که ناباروری با علت ناشناخته دارند، علل این مشکل قابل تشخیص است. براساس این تحقیق  یک میلیون زوج در جهان هر سال درمان‌های لازم را در مراحل مختلف ناباروری دریافت می‌کنند. بیش از یک سوم از این زوج‌ها ناباروری با علت نامشخص دارند. در همه این موارد حتی بعد از بررسی اسپرم و لوله‌های فالوپ مشکلی تشخیص داده نشد. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که دلیل ناباروری ناشناخته آسیب زیادی است که به DNA وارد می‌شود. زمانی که شما از ناباروری ناشناخته رنج می‌برید نباید ناامید شوید. در حقیقت بسیاری از پزشکان همچنان در تلاش برای احتمالاتی هستند که می‌تواند باعث ناباروری شود.

شرایطی که ممکن است به ناباروری ناشناخته منجر شود:

• اندومتریوز: دراغلب موارد ناتوانی در بارداری تنها علامت اندومتریوز محسوب می‌شود که در اغلب موارد تشخیص داده نمی‌شود.
  • بیماری لوله‌های رحمی: لوله‌های فالوپ پر از موهای ریز و مژه‌هایی است که بتواند سلول تخم را حمل کند. اگر این مژه‌ها آسیب ببینند تخم بارور شده نمی‌تواند به سمت لوله‌های فالوپ حرکت کند این شرایط ممکن است فرد را به سمت بارداری خارج رحمی سوق دهد.
  • پیری زودرس تخمدان: پیری زودرس تخمدان یکی از بزرگترین دلایل ناباروری درزنان تشخیص داده می‌شود. پیری زودرس تخمدان اشاره به یک بیماری است که در آن ذخیره تخمدان کم یاضعیف‌تر از آنچه به طور معمول و متناسب با سن انتظار می‌رود، است.

در صورت تشخیص ناباروری ناشناخته شانس بارداری بدون استفاده از درمانهای پزشکی به عوامل مختلفی بستگی پیدا می‌کند. یکی از عواملی که نقش عمده‌ای بازی می‌کند تعداد دفعاتی است که تلاش برای بارداری می‌کنید. اگر شما حدود 5 سال تلاش کرده‌اید اما نتوانسته‌اید باردار شوید یا ناباروری ناشناخته دارید شانس بارداری شما بدون مداخله پزشکی کمتر از 10 درصد خواهد بود.

درمان ناباروری با علت نامشخص

در موارد ناباروری با علت نامشخص، ممکن است فرد بدون انجام هیچ نوع درمانی بتواند باردار شود. طبق آمار، یک زوج از سه زوجی که هیچ نوع ناهنجاری و مشکلی در آزمایش‌های ناباروری آنها پیدا نشده است، طی سه سال باردار می‌شوند. اولین گام برای پیدا کردن مناسب‌ترین روش درمانی، جست‌وجو برای علت اصلی ناباروری است. درمان‌های ناباروری احتمال باردار شدن را افزایش می‌دهد.

درمان نقص‌های فاز لوتئال به اندازۀ تشخیص آن مسئله‌ساز است. با مصرف کلومیفن می‌توان ترشح هورمون fsh را افزایش داد و کیفیت فولیکول‌ها را بهبود بخشید که به افزایش کیفیت جسم زرد منجر می‌شود. درمان مستقیم با پروژسترون نیز می‌تواند به درمان ناهنجاری‌های مرتبط با فاز لوتئال کمک کند و ممکن است به صورت آمپول یا شیاف واژینال تجویز شود. امروزه با فناوری‌های کمک بارداری، شانس موفقیت درمان‌های ناباروری بسیار بالاست.

تحریک تخمک‌گذاری در کنار تلقیح داخل رحمی اسپرم یا iui، ساده‌ترین روشی است که می‌تواند شانس تماس تخمک و اسپرم و در نتیجه لقاح را افزایش دهد. البته ممکن است در برخی از زنان نیاز به روش‌های پیشرفته‌تری مانند ivf و gift وجود داشته باشد. در روش ivf پزشک می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد توانایی اسپرم در بارور کردن تخمک به دست آورد.

تشخیص عوامل موثر در ناباروری به عهده ی متخصص زنان و زایمان می باشد. با مراجعه به مطب دکتر زنان معاینات لازم انجام و آزمایش های مورد نیاز تجویز می شود. بعد از انجام پروسه ی لازم علت ناباروری مشخص و راهکار های درمانی مورد نیاز، از سوی پزشک متخصص اتخاذ می گردد.