سرطان تخمدان

سرطان تخمدان چیست؟

سرطان زمانی شروع می شود که سلول های بدن خارج از کنترل شروع به رشد می کنند. سلول های تقریباً در هر قسمت از بدن می توانند تبدیل به سرطان شوند و می توانند گسترش یابند. پیش از این تصور می شد که سرطان تخمدان فقط در تخمدان ها شروع می شود ، اما شواهد اخیر نشان می دهد که برخی از سرطان های تخمدان ممکن است در سلولهای لوله های فالوپ شروع شوند.

آمار ابتلا به سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در رتبه پنجم مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان قرار دارد و بیشتر از سایر سرطان های دستگاه تناسلی زنان را شامل می شود. خطر ابتلای زن به سرطان تخمدان در طول زندگی او حدود 1 در 78 است. شانس مرگ او در اثر سرطان تخمدان حدود 1 در 108 است. این سرطان عمدتا در زنان مسن ایجاد می شود. حدود نیمی از زنان مبتلا به سرطان تخمدان 63 سال یا بیشتر سن دارند. میزان تشخیص سرطان تخمدان در زنان در 20 سال گذشته به آرامی در حال کاهش است.

تخمدان ها غدد تولید مثل هستند که فقط در زنان یافت می شوند. تخمدانها برای تولید مثل تخمک تولید می کنند. تخمک های موجود در تخمدان ها از طریق لوله های فالوپ به داخل رحم منتقل می شوند ، جایی که تخمک بارور در آن قرار می گیرد و به یک جنین تبدیل می شود. تخمدانها همچنین منبع اصلی هورمونهای زنانه استروژن و پروژسترون هستند. یک تخمدان در هر طرف رحم قرار دارد.

سرطانهای مختلف عوامل خطر متفاوتی دارند. گاهی می توان برخی از عوامل خطر مانند سیگار کشیدن را می توان تغییر داد. اما بسیاری از عوامل خطر قابل تغییر نمی باشند، مانند سن یا سابقه خانوادگی یک فرد .

اما داشتن یک عامل خطر ، یا عوامل خطر بیشتر، به این معنی نیست که شما به این بیماری مبتلا می شوید. و برخی از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند ممکن است هیچ عامل خطر شناخته شده ای نداشته باشند. محققان چندین عامل خطر را کشف کرده اند که ممکن است احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در زنان را افزایش دهد. این عوامل خطر برای سایر انواع کمتر شایع سرطان تخمدان مانند تومورهای سلولهای زایا و تومورهای استرومایی اعمال نمی شود.

روش های تشخیص

علائم و نشانه های سرطان تخمدان

سرطان تخمدان ممکن است علائم و نشانه های متعددی ایجاد کند. اگر بیماری گسترش یافته باشد ، زنان بیشتر به علائم مبتلا می شوند ، اما حتی سرطان تخمدان در مراحل اولیه می تواند باعث بروز برخی علائم شود. شایع ترین علائم عبارتند از:

•     نفخ
  •     درد لگن یا شکم
  •     مشکل خوردن یا احساس سیری سریع
  • تکرر ادرار

این علائم ممکن است در اثر بسیاری از مشکلات و بیماری ها ایجاد شود. هنگامی که آنها در اثر سرطان تخمدان ایجاد می شوند ، دائمی هستند و از حالت عادی تغییر می کنند. این علائم به احتمال زیاد ناشی از سایر شرایط است و بیشتر آنها تقریباً در زنانی که سرطان تخمدان ندارند رخ می دهد. اما اگر بیش از 12 بار در ماه این علائم را دارید ، به پزشک خود مراجعه کنید تا در صورت لزوم علت تشخیص داده شده و درمان شود.

علائم دیگر سرطان تخمدان می تواند شامل موارد زیر باشد:

•     خستگی (خستگی شدید)
  •     ناراحتی معده
  •     کمردرد
  •     درد هنگام رابطه جنسی
  •     یبوست
  •     تغییرات در دوره قاعدگی زنان ، مانند خونریزی شدیدتر از خونریزی طبیعی یا قاعدگی نامنظم
  •     تورم شکم با کاهش وزن

چه عواملی باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان تخندان می شود ؟

افزایش سن

با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان تخمدان بیشتر می شود. سرطان تخمدان در زنان زیر 40 سال نادر است. بیشتر سرطان های تخمدان پس از یائسگی ایجاد می شود. نیمی از سرطان های تخمدان در زنان 63 سال به بالا مشاهده می شود.

داشتن اضافه وزن یا چاقی

چاقی با افزایش وزن با خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها مرتبط است.

زایمان در سنین بالا

خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنانی که اولین بارداری کامل خود را پس از 35 سالگی انجام می دهند یا هیچ حاملگی را تا به حال نداشته اند، بیشتر است.

هورمون درمانی پس از یائسگی

زنانی که از استروژن به تنهایی یا همراه با پروژسترون پس از یائسگی استفاده می کنند ، در مقایسه با زنانی که هرگز از هورمون استفاده نکرده اند ، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان تخمدان هستند.

داشتن سابقه خانوادگی

سرطان تخمدان می تواند در خانواده ها ایجاد شود. اگر مادر ، خواهر یا دخترتان سرطان تخمدان داشته باشند، خطر ابتلا به سرطان تخمدان بیشتر می شود.

و …