درمان ناباروری مردان

ناباروری در زنان و مردانی که نمی توانند پس از 1 سال رابطه جنسی بدون استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری به بارداری برسند و در زنانی که دو یا چند بارداری ناموفق دارند ، تعریف می شود. مطالعات نشان می دهد که پس از 1 سال داشتن رابطه جنسی محافظت نشده ، 15 درصد از زوج ها قادر به باردار شدن نیستند و پس از 2 سال ، 10 درصد از زوج ها هنوز بارداری موفقی نداشته اند.

نیمی از زوج های زیر 30 سال که به طور کلی سالم هستند، 20 تا 37 درصد قادر به بارداری در 3 ماه اول هستند بسیاری از شرایط پزشکی مختلف و عوامل دیگر می توانند در مشکلات باروری نقش داشته باشند.

ناباروری ممکن است یک علت واحد، چندین علت یا – در برخی موارد- هیچ علت قابل تشخیصی نداشته باشد. به طور کلی ، یک سوم موارد ناباروری ناشی از مشکلات باروری مردان ، یک سوم ناشی از مسائل مربوط به باروری زنان و یک سوم هم مربوط به مشکلات باروری مردان و زنان یا عوامل ناشناخته است.

تعاریف مختلف ناباروری

تشخیص ناباروری به این معنی است که شما پس از یک سال تلاش نتوانسته اید باردار شوید. اما این مسئله در زنان بالای 35 سال، بعد از 6 ماه تلاش ممکن است دچار ناباروری شده باشند.

همچنین زنانی که قادر به باردار شدن هستند اما دوران حاملگی خود را به دلایل گوناگون به پایان نمی رسانند نیز دچار ناباروری می شوند.

توجه داشته باشید، اگر هرگز نتوانسته اید باردار شوید ، ناباروری اولیه تشخیص داده می شود. اما اگر حداقل یک بارداری موفق داشته است، ناباروری ثانویه تشخیص داده می شود.

ناباروری فقط مشکل زنان نیست. مردان نیز می توانند نابارور باشند. در حقیقت ، مردان و زنان به طور مساوی با مشکلات باروری روبرو هستند. بر اساس آمار انجام شده، حدود یک سوم موارد ناباروری می تواند ناشی از ناباروری زنان باشد، در حالی که مشکلات مردان یک سوم دیگر موارد ناباروری را تشکیل می دهد. یک سوم باقی مانده موارد ممکن است ناشی از ترکیبی از ناباروری مردان و زنان باشد ، یا ممکن است علت مشخصی نداشته باشند.

مراحل باروری

برای بچه دار شدن، اسپرم مرد باید با تخمک زن ترکیب شود. بیضه ها اسپرم می سازند و ذخیره می کنند.

شایع ترین مسائلی که منجر به ناباروری در مردان می شود، مشکلاتی است که بر نحوه عملکرد بیضه ها تأثیر می گذارد. مشکلات دیگر عدم تعادل هورمونی یا انسداد در اندام های تناسلی مردان است. در حدود 50٪ موارد، علت ناباروری مردان مشخص نمی شود.

عوامل خطر مرتبط با ناباروری در مردان شامل موارد زیر است ، اما تنها به این موارد محدود نمی شود:

• فقدان کامل اسپرم در حدود 10 تا 15 درصد از مردان نابارور رخ می دهد.
  • عدم تعادل هورمونی یا انسداد حرکت اسپرم می تواند باعث کمبود اسپرم شود. در برخی موارد ناباروری، مرد اسپرم کمتری نسبت به حالت طبیعی تولید می کند.
  • شایع ترین علت این بیماری واریکوسل، بزرگ شدن ورید بیضه است. واریکوسل در حدود 40 درصد مردان مبتلا به مشکلات ناباروری وجود دارد.
  • افزایش سن
  • استفاده زیاد از الکل
  • اضافه وزن یا چاقی
  • قرار گرفتن در معرض سموم
  • مشکل در تعداد،شکل یا حرکت اسپرم ها

برخی از نمونه های بیماری هایی که می توانند باعث ناباروری مردان شوند عبارتند از:

• مشکل در انزال
  • واریکوسل یا تورم وریدهای اطراف بیضه ها
  • عدم تعادل هورمونی مانند تولید تستوسترون پایین
  • مصرف برخی داروها

داروها مختلف نیز می توانند بر باروری مردان تأثیر بگذارند، مانند: داروهایی که در دوران شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای سرطان استفاده می شود.

در نتیجه هر یک از این موارد یا حتی ترکیبی از آنها می تواند منجر به ناباروری در مردان شود.

اگر شما در حال تلاش برای باردار شدن بوده اید و نتوانسته اید، احتمالاً می پرسید که چه زمانی باید برای مراجعه به پزشک برنامه ریزی کنید؟

انجام آزمایش در مردان باید پس از یک سال تلاش برای باردار شدن یا در صورت وجود هر یک از موارد زیر انجام شود:

• اختلال نعوظ مشکلات مربوط به انزال ، مانند تاخیر در انزال یا انزال پس رونده
  • میل جنسی پایین
  • درد یا تورم در ناحیه تناسلی
  • انجام عمل جراحی قبلی در ناحیه تناسلی

پزشک همچنین یک معاینه فیزیکی را انجام می دهند که در آن اندام تناسلی شما را از نظر وجود هرگونه ناهنجاری یا توده ساختاری بررسی می کند.

به احتمال زیاد آنالیز مایع منی انجام می شود. پزشک از شما می خواهد که نمونه ای از مایع منی را ارائه دهید. این نمونه سپس در آزمایشگاه بررسی می شود تا ببیند تعداد اسپرم چقدر است و آیا اسپرم به طور طبیعی شکل گرفته و به درستی حرکت می کند یا خیر. بسته به نتایج آزمایش اولیه و تجزیه و تحلیل مایع منی ، پزشک ممکن است بخواهد آزمایش های اضافی را انجام دهد.

این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• آزمایش هورمونی
  • سونوگرافی دستگاه تناسلی
  • آزمایش ژنتیک

انواع روش های درمان ناباروری در مردان

درمان ناباروری در مردان

ناباروری مردان بسته به علت آن می تواند به روش های مختلفی درمان شود. گزینه های درمانی برای مردان می تواند شامل جراحی ، دارو و روش های کمک باروری باشد.

جراحی می تواند موانعی را که مانع از وجود اسپرم در انزال می شود برطرف کند. همچنین می تواند شرایطی مانند واریکوسل را اصلاح کند.

در برخی موارد ، اسپرم را می توان از مردان دریافت نمود و در محیط آزمایشگاهی لقاح را انجام داد. این می تواند شامل درمان هایی مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) و تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی باشد. یا حتی مردانی که مشکل ناباروری آن ها به دلیل موارد درمان ناپذیر اسپرم می‌باشد، از اسپرم اهدایی می‌توانند در درمان استفاده کنند.

از داروها می توان برای درمان مسائلی مانند عدم تعادل هورمونی استفاده کرد.

مشاوره ناباروری

جهت اطلاع بیشتر می توانید با شماره مطب 02144054572 و یا موبایل 09120549149 تماس بگیرید.