کیست تخمدان

تخمدان یک کیسه پر از مواد مایع یا نیمه مایع است که در تخمدان ایجاد می شود. اگرچه تشخیص کیست تخمدان به دلیل ترس از بدخیمی باعث ایجاد نگرانی قابل توجهی در زنان می شود، اما نیاز به نگرانی نيست،  زیرا این کیست ها اکثرا ضایعات خوش خیم هستند.

کیست تخمدان اغلب بدون علامت یافت می شود. این کیست ها می تواند خوش خیم یا بدخیم باشد. کیست های تخمدان گاهی اوقات در طول ارزیابی زنان از نظر درد لگن یافت می شوند، اگرچه کیست ها ممکن است علت ایجاد درد یا حتی بدون درد باشند. طبق آمار بدست آمده بین 8 تا 18 درصد از زنان قبل از یائسگی دارای کیست تخمدان هستند.

بیشتر کیست های تخمدان بعد از یائسگی سالها ادامه می یابد، تقریباً 5 تا 10 درصد از زنان در طول زندگی خود تحت عمل جراحی کیست تخمدان قرار می گیرند، اگرچه تنها 13 تا 21 درصد از این کیست ها بدخیم هستند.

نکته قابل توجه آن است که کیست تخمدان ضایعات پیش سرطانی نیستند و خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در مراحل بعدی زندگی افزایش نمی دهند.

کیست تخمدان زمانی اتفاق می افتد که مایع در یک غشای نازک در داخل تخمدان تجمع می یابد. اندازه آن می تواند از یک نخود کوچک تا بزرگتر از یک پرتقال متغیر باشد. کیست یک ساختار بسته کیسه مانند است. از بافت اطراف توسط غشایی تقسیم می شود. این یک مایع غیر طبیعی شبیه تاول است. قسمت بیرونی یا کپسولی کیست را دیواره کیست می نامند. بیشتر کیست های تخمدان کوچک و بی ضرر هستند. آنها اغلب در سالهای باروری رخ می دهند ، اما می توانند در هر سنی ظاهر شوند.

اغلب علائم و نشانه هایی وجود ندارد ، اما کیست تخمدان گاهی اوقات می تواند باعث درد و خونریزی شود. اگر قطر کیست بیش از 5 سانتی متر باشد ، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

کیست های تخمدان ممکن است گاهی در دوران بارداری ظهور کنند که در بیشتر مواقع طی سونوگرافی های پیش از زایمان تشخیص داده می شوند و اغلب خوش خیم بوده و نیاز به جراحی ندارند. اما در صورت بدخیم بودن، پارگی، پیچ خوردگی(چرخیدن کیست یا اختلال در خون رسانی) و بزرگ بودن اندازه کیست( به طوری که برای جنین مشکل ساز باشد) باید فورا جراحی شوند.

با وجود اینکه هیچ راهی برای پیشگیری از کیست های تخمدان وجود ندارد، آزمایشات مداوم می تواند به شما در تشخیص زود هنگام بیماری های تخمدان کمک کند. همچنین باید درباره تغیرات سیکل های قاعدگی و نشانه های غیر معمول قاعدگی(که تا چندین ماه ادامه پیدا می کنند) آگاه باشید و درباره مشکلات نگران کننده، با پزشکتان مشورت کنید.

درمان کیست تخمدان

درمان کیست های تخمدان

اگر کیست های تخمدان به خودی خود از بین نروند و یا بزرگتر شوند، پزشک برای کوچک شدن یا از بین رفتن کیست ها روش های درمانی زیر را پیشنهاد می کند.

قرص های ضد بارداری

اگر تخمدان هایتان کیست ساز است پزشکتان ممکن است قرص های ضد بارداری برایتان تجویز کند تا تخمک گذاری متوقف شده و از تولید کیست های جدید جلوگیری شود. این قرص ها همچنین می توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند. خطر ابتلا به سرطان در زنان یائسه بسیار بیشتر است.

لاپاراسکوپی

اگر کیست تان کوچک باشد و نتایج آزمایشات تصویری، خطر ابتلا به سرطان را نشان دهند، پزشکتان ممکن است عمل لاپاراسکوپی را برای خارج کردن کیست تجویز کند. روند جراحی به این صورت است که جراح برش کوچکی در نزدیکی ناف ایجاد می کند و سپس وسیله ای را به درون شکم وارد می کند تا کیست را خارج کند.

لاپاراتومی

اگر کیست شما بزرگ باشد، پزشک می تواند با برش بزرگی روی شکمتان آن را خارج سازد. سپس از کیست نمونه برداری می شود. اگر کیست سرطان زا تشخیص داده شود، ممکن است عمل هیسترکتومی انجام شود که طی آن رحم و تخمدان ها را در می آورند.

عوارض کیست تخمدان

این بیماری اغلب مشکلی ایجاد نمی کند، اما گاهی اوقات می تواند منجر به عوارض شود.

پیچ خوردگی:اگر کیست روی آن رشد کند، می تواند پیچ ​​خورده شود. این می تواند جریان خون کیست را مسدود کرده و باعث درد شدید در ناحیه زیر شکم شود.

ترکیدن کیست تخمدان: در صورت ترکیدن کیست ، بیمار درد شدیدی را در قسمت تحتانی شکم تجربه می کند. اگر کیست عفونی شود ، درد بدتر می شود. همچنین ممکن است خونریزی وجود داشته باشد. علائم ممکن است شبیه علائم آپاندیسیت باشد.

سرطان: در موارد نادر ، کیست ممکن است شکل اولیه سرطان تخمدان باشد.