لابیاپلاستی

تصویر ایده آل هر زنی از زیبایی دستگاه تناسلی تابعی از تأثیرات فرهنگی یا برداشت شخصیش از زیبایی است. در سالهای اخیر در کل دنیا آگاهی بانوان نسبت به ظاهر دستگاه تناسلی شان افزایش پیدا کرده و یک تصویر ایده آل از زیبایی برای خودشون می سازند. اگر یک زن احساس کند دستگاه تناسلیش ظاهر غیرعادی دارد باعث اضطراب و از دست دادن اعتماد به نفسش می شود.

این زنان اغلب از موقعیتهای اجتماعی و جنسی که باعث دیده شدن دستگاه تناسلیشان میشود مثل پوشیدن لباس شنای تنگ، شوهای گروهی و روابط جنسی شخصی دوری میکنند و حتی از مراجعه به متخصص زنان هم جهت معاینه زنان پرهیز میکنند.

ایده آل استانداردی جهت زیبایی دستگاه تناسلی وجود ندارد ولی قرینه سازی و کوچک کردن لابیا مینور (به صورتیکه از لابیا ماژور بیرون نزند) و برداشتن چینهای کلیتوریس با لابیاپلاستی از رایج ترین جراحیهای زیبایی دستگاه تناسلی بانوان در کل دنیاست.

اغلب بانوانی که لبهای مینور بزرگ دارند حین رابطه جنسی، ورزش و یا پوشیدن لباسهای تنگ احساس ناراحتی میکنند و آنهایی که لبهای مینور خیلی بزرگ دارند در تمیز نگه داشتن ناحیه تناسلی هم دچار مشکل میشوند که باعث مشکلاتی در رابطه جنسی، عفونت و التهاب مزمن در ناحیه تناسلی میشود.

بزرگ بودن لابیا مینور اغلب اوقات مادرزادی است ولی افزایش سن، حاملگی و مسائل هورمونی هم میتواند از علل آن باشد.

لابیاپلاستی یکی از سریعترین روش های جراحی زیبایی زنان است که در آخرین گزارش آمار جراحی نسبت به سال گذشته 9 درصد افزایش یافته است. اما جراحی لابیاپلاستی دقیقاً چیست؟

جراحی لابیاپلاستی ، که به عنوان جراحی کاهش سایز و شکل لبیا نیز شناخته می شود ، به دلایل مختلفی انجام می شود.

اگر لب های کوچک شما فراتر از لب های بزرگ شما بیرون زده باشد ، هنگام انجام فعالیت های بدنی مانند دوچرخه سواری ، اسب سواری، پوشیدن لباس، رعایت بهداشت، و همچنین نارضایتی شخصی از ظاهر جنسی ، می توانید رابطه جنسی ناخوشایندی را تجربه کنید. جراحی برای کاهش اندازه لبهای کوچک می تواند لذت جنسی را بهبود بخشد ، درد را تسکین دهد و شما را از ظاهر واژن شادتر و توانمندتر کند.

عمل لابیاپلاستی بهتر است در سن بالای 18 سال انجام شود ولی اگر بزرگی آن به حدی باشد که اعتماد به نفس شخص را به شدت تحت تأثیر قرار داده باشد یا باعث ناراحتی او شده باشد از 12 سالگی قابل انجام است چرا که احساس خجالت فرد از اندام تناسلی خود میتواند باعث دوری از موقعیتهای اجتماعی شود. بیشتر بانوان متقاضی لابیا مینورهای صاف، نازک، روشن و قرینه هستند.

در گذشته لابیاپلاستی فقط با عمل جراحی انجام میشد که مستلزم بستری در بیمارستان و بیهوشی بود ولی امروزه لابیاپلاستی (کوچک کردن و زیباسازی ناحیه تناسلی خارجی) به راحتی با لیزر و به صورت سرپایی در مطب با بی حسی موضعی قابل انجام است، با این مکانیزم کمترین تخریب به بافت سالم رسیده و مدت زمان لازم جهت ترمیم بافت به شدت کاهش می یابد و در زیبایی بافت ناحیه لابیا کمک شایانی میکند، مدت زمان انجام آن حدود بیست دقیقه است، ترمیم اولیه در عرض یک هفته انجام میشود ولی نتیجه نهایی بعد از سه تا شش ماه مشخص می‌شود.

خونریزی، عفونت و قرینه نبودن لابیاها از عوارض بسیار ناشایع هستند و درصورتیکه لابیاپلاستی با لیزر توسط جراح ماهر انجام شود عارضه ای ندارد.

لابیاپلاستی یک عمل سرپایی است به این معنی که شما باید بتوانید همان روز به خانه برگردید. دو نوع لابیاپلاستی وجود دارد.

روش اول : پزشک با از بین بردن پوست اضافی در امتداد لبه خارجی لبیا و دوختن مجدد آن ، اندازه لابیا را کاهش می دهد.

روش دوم : پزشک شما با برداشتن یک گوه یا بخش V شکل از لابیا در بزرگترین نقطه و سپس دوختن لبه ها به یکدیگر ، اندازه لبیای شما را کاهش می دهد.

همه کاندیدای لابیاپلاستی نیستند. قبل از انجام عمل جراحی باید از سلامت کامل برخوردار باشید. متخصص زنان ارزیابی اولیه را انجام می دهد و مشورت می کند تا مشخص کند که آیا شما کاندید جراحی لابیاپلاستی هستید یا خیر و به شما کمک می کند تعیین کنید که بهترین روش برای شما کدام است.

هر دو روش را می توان در حدود یک ساعت به پایان رساند. اما در روش استفاده از لیزر ممکن است مدت زمان انجام این جراحی حدود 30 تا 40 دقیقه است.

اقدامات قبل از انجام لابیاپلاستی

حتما معاینه از نظر عفونت واژینال باید انجام شود و در صورت عفونت درمان قبل از عمل انجام شود. در صورتیکه شخص در یکسال اخیر آزمایش پاپ اسمیر انجام نداده باید قبل از عمل انجام دهد.

شرح حال دقیق از بیمار راجع به ابتلا به بیماری های خاص، مشکلات انعقادی و مصرف سیگار اخذ شود.

مراقبتهای بعد از عمل لابیاپلاستی

1. تا سه روز بعد از عمل استراحت نسبی داشته باشید و بهتر است در این مدت از سرکار مرخصی بگیرید.
  2. پس از عمل محل جراحی را خشک نگه دارید.
  3. روز سوم پس از عمل می توانید استحمام کنید ،تا شش هفته از وان ،استخر و جکوزی نباید استفاده کنید.
  4. پمادهای موضعی و داروهای خوراکی تجویز شده توسط پزشک معالج را در وقت تعیین شده استفاده کنید ،احتمال درد ،سوزش و تورم در سه روز اول وجود دارد که با مصرف داروها کاهش می یابد.
  5. برای کاهش درد محل عمل در 24 تا 48 ساعت اول می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.
  6. حتما در رژیم غذایی خود از میوه و سبزیجات استفاده کنید.
  7. اولین ویزیت بعد از عمل شما یک هفته پس از انجام لیزر یا جراحی است این ویزیت جهت بررسی محل عمل از نظر خونریزی و عفونت احتمالی است و در صورت عدم مراجعه شما به پزشک معالج مسئولیت عواقب و عوارض بعدی به عهده شماست ،ویزیتهای بعدی متناسب با سرعت ترمیم محل عمل شما تعیین میشود.
  8. در صورتیکه پس از عمل دچار درد شدید غیرقابل تحمل ،خونریزی و یا تورم شدید محل عمل شدید حتما در اسرع وقت پزشک معالج خود را در جریان بگذارید.
  9. به مدت 2 تا 3 هفته بعد از عمل از پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان خودداری کنید و لباس زیر نخی بپوشید.
  10. در صورتیکه در عرض دو هفته پس از عمل خونریزی قاعدگی اتفاق افتاد از نوار بهداشتی پنبه ای استفاده کنید و به هیچ وجه از تامپون استفاده نکنید.
  11. تا 6 هفته پس از عمل از انجام فعالیتهای سنگین و ورزشهای سنگین مانند سوارکاری اجتناب کنید.
  12. چهار تا شش هفته پس از عمل نباید فعالیت جنسی داشته باشید.

لابیاپلاستی در چه کسانی بهتر است انجام نشود؟

• دختران زیر ۱۸ سال، زیرا تا این سن احتمال بزرگ شدن لابیاها وجود دارد ولی همانطور که ذکر شد در شرایط خاصی در سن بالای ۱۲ سال هم قابل انجام است.
  • خانمهای باردار
  • خانمهای مبتلا به بیماریهای خاص : این افراد در صورت کنترل بیماری و نظر مساعد پزشک معالج میتواند عمل شوند.
  • خانمهایی که سیگاری قهار ( heavy smoker ) هستند به علت تاخیر در ترمیم زخم بهتر است این عمل را انجام ندهند.

لابیاپلاستی در دختران باکره

این عمل به راحتی در دختران باکره قابل انجام است و هیچگونه آسیبی به پرده بکارت وارد نمیکند.

اثر لابیاپلاستی بر میل جنسی

برخلاف تصور عموم لابیاپلاستی سبب کاهش میل جنسی نمیشود زیرا اعصاب جنسی در ناحیه کلیتوریس قرار دارند ،حتی در اکثر موارد به علت افزایش اعتماد به نفس شخص سبب افزایش میل جنسی و بهبود روابط زناشویی می‌شود.

لابیاپلاستی به روش جراحی

در مواقعی که لابیا مینور ضخیم است و هیپرتروفی شدید دارد لابیاپلاستی بهتر است با جراحی انجام شود. این روش در اتاق عمل و تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی انجام میشود و ترمیم با بخیه انجام می‌شود.

در روش جراحی شما بیهوشی عمومی دریافت خواهید کرد بنابراین در خواب هستید و در حین عمل هیچ احساسی نخواهید داشت. پس از اتمام روش ، در مطب پزشک یا مرکز جراحی سرپایی خود بهبود می یابید تا زمانی که بیهوشی از بین برود بستری خواهید بود. اما در روش لیزر و یا حتی در برخی از موارد در روش جراحی امکان استفاده از روش بی حسی نیز وجود دارد.

اکثر بیماران پس از عمل جراحی لابیاپلاستی یک هفته باید مراقبت های لازم را انجام دهید تا بهبود کامل داشته باشید. بین 3 الی 7 روز نیاز به استراحت در منزل دارید.

شما با یک پانسمان روی محل جراحی مانند پدی که برای قاعدگی استفاده می شود، ترخصی می شوید.

تورم بعد از یک عمل طبیعی است و با قرار دادن کمپرس سرد بین لباس زیر می توان آن را کاهش داد.

در صورت لزوم می توان درد را با داروهای بدون نسخه یا داروهای قوی تر تجویز شده توسط پزشک کنترل کرد.

بخیه های مورد استفاده در لابیاپلاستی به طور کلی قابل جذب هستند و در طول چند هفته حل می شوند.

شما باید بتوانید در 5-7 روز به فعالیتهای معمول روزانه خود بازگردید.

برای بررسی بخیه ها و نحوه بهبودی خود، حتما باید بعد از انجام این روش حتما باید مراجعه جهت چکاپ با دکتر خود خواهید داشت.

یکی از پر تکرار ترین سوالات مراجعه کنندگان در زمینه رابطه جنسی بعد از عمل لابیاپلاستی است. به طور کلی زمان انجام رابطه زناشویی بعد از لابیاپلاستی به روش مورد استفاده ( لیزر/جراحی)، میزان مشکل قبل از عمل و نوع بهبود در هر فرد بستگی دارد. اصولا بعد از 2 الی 8 هفته بعد از جراحی شما می توانید رابطه جنسی داشته باشید.

انجام فعالیت های ورزشی بعد از این روش هم مانند رابطه جنسی به عوامل مختلف و نظز متخصص زنان شما بستگی دارد، اصولا بعد از 4 الی 6 هفته می توانید به فعالیت های ورزشی خود ادامه دهید.

خیر، لابیاپلاستی نوعی جوانسازی واژن است که می تواند باعث افزایش میل جنسی در زنان شود. زیرا در بسیاری از موارد با وجو لایه های ضخیم بر روی ناحیه تناسلی، ممکن است رضایت جنسی کاهش یابد.

نتایج لابیاپلاستی

هدف از جراحی لابیاپلاستی کاهش لبهای کوچک است تا در زیر لبیای بزرگ آویزان نشوند. برای متقارن تر شدن لب ها نیز می توان یک لابیاپلاستی انجام داد. اسکار ناشی از لابیاپلاستی حداقل است. بسیاری از زنان می توانند از روش لیزر برای تغییر در شکل لابیاهای خود استفاده کنند، این روش بدون درد و خونریزی است. مطالعات متعدد گزارش کرده اند که لابیاپلاستی یک روش ایمن و موثر است و میزان رضایت بیمار بیش از 94 است.

هزینه لابیاپلاستی

جهت اطلاع از هزینه با شماره مطب 02144054572 و یا موبایل 09120549149 تماس بگیرید.

نوبت دهی عمل

جهت رزرو نوبت با شماره 02144054572 و یا موبایل 09120549149 تماس بگیرید. جهت رفاه هموطنان شهرستانی با هماهنگی قبلی و در صورت داشتن شرایط لازم،ویزیت و عمل در یکروز انجام می‌شود.