بارداری های پرخطر

اگر احتمال بروز مشکل سلامتی شما یا کودکتان افزایش یافته باشد، بارداری شما پرخطر نامیده می شود. خیلی چیزها می توانند شما را در معرض خطر قرار دهند. “پرخطر” نامیده شدن ممکن است ترسناک به نظر برسد. اما این فقط راهی برای پزشکان است تا مطمئن شوند که شما در طول بارداری مورد توجه ویژه قرار می گیرید. پزشک در طول بارداری شما را از نزدیک زیر نظر خواهد گرفت تا هر گونه مشکلی را در مراحل اولیه تشخیص دهد.

شرایط ذکر شده در زیر شما و کودکتان را در معرض خطر بیشتری برای مشکلاتی مانند کند شدن رشد نوزاد، زایمان زودرس، پره اکلامپسی و مشکلات جفت قرار می دهد. اما مهم است که به خاطر داشته باشید که قرار گرفتن در معرض خطر بالا به این معنی نیست که شما یا کودکتان مشکلی خواهید داشت.

شما بیشتر از زنی که حاملگی پرخطر ندارد، به پزشک مراجعه خواهید کرد. ممکن است آزمایش‌های سونوگرافی بیشتری انجام دهید تا مطمئن شوید که کودک شما به خوبی رشد می‌کند. باید به طور منظم فشار خون را چک کنید و آزمایش هایی همچون آزمایش ادرار برای بررسی پروتئین و عفونت های دستگاه ادراری برای شما انجام شود.

آزمایشات مربوط به مشکلات ژنتیکی یا سایر مشکلات نیز ممکن است انجام شود، به خصوص اگر شما 35 سال یا بیشتر دارید یا اگر در بارداری قبلی مشکل ژنتیکی داشته اید.

شما بهتر است به یک جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید. برخی بر این باورند که یک ماما نیز میتواند در این زمینه آن ها را همراهی کند. اما در رابطه با مراقبت های دوران بارداری بخصوص در بارداری های پرخطر شما باید تحت نظر یک جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی باشد. حتما توجه کنید که پزشک شما بتواند در تمامی دوران بارداری پیگیری های لازم را برای شما انجام دهد و از طریق شماره تماس امکان برقراری ارتباط برای شما را فراهم کند.

چه چیزهایی شما را در دسته بارداری پر خطر قرار می دهد؟

برنامه سلامتی شما ممکن است فهرست خاص خود را از مواردی که حاملگی را پرخطر می کند داشته باشد. به طور کلی، بارداری شما ممکن است پرخطر باشد اگر:

شما به یکی از بیماری های زیر مبتلا هستید، مانند:

دیابت

سرطان

فشار خون بالا

بیماری کلیوی

صرع

الکل یا مواد مخدر غیرقانونی مصرف می کنید یا سیگار می کشید.

کمتر از 17 سال یا بیشتر از 35 سال دارید.

بیش از یک نوزاد باردار هستید.

سه یا بیشتر سقط جنین داشته اید.

مشخص شده است که کودک شما یک بیماری ژنتیکی مانند سندرم داون یا مشکل قلبی، ریوی یا کلیوی دارد.

در بارداری قبلی مشکلی داشتید، مانند: زایمان زودرس

پره اکلامپسی یا تشنج (اکلامپسی)

داشتن نوزادی با مشکل ژنتیکی مانند سندرم داون.

یک عفونت مانند HIV یا هپاتیت C دارید.

سایر عفونت هایی که می توانند باعث ایجاد مشکل شوند عبارتند از آبله مرغان، سرخجه،  سیفلیس و ….

شما داروهای خاصی مصرف می کنید.

سایر مشکلات سلامتی که می تواند بارداری شما را در معرض خطر قرار دهد. شامل مشکلات دریچه قلب، بیماری سلول داسی شکل، آسم، لوپوس و آرتریت روماتوئید است.

در مورد هر گونه مشکل سلامتی که دارید با پزشک خود صحبت کنید.

چگونه پزشک در دوران بارداری از شما مراقبت خواهد کرد؟

برای بارداری پرخطر به چه نوع پزشکی مراجعه خواهید کرد؟

برای داشتن بارداری سالم چه کاری می توانید انجام دهید؟

شما می توانید به خود و کودکتان کمک کنید تا حد امکان سالم باشند: به همه ویزیت‌های پزشک خود بروید تا آزمایش‌هایی را برای تشخیص مشکلات جدید از دست ندهید. رژیم غذایی سالمی داشته باشید که شامل پروتئین، شیر و محصولات لبنی، میوه ها و سبزیجات است.

·         در مورد هرگونه تغییری که ممکن است در رژیم غذایی خود نیاز داشته باشید با پزشک خود صحبت کنید.

·         هر دارو، قرص آهن یا ویتامینی را که پزشک تجویز کرده است مصرف کنید.

·         هیچ ویتامین یا دارویی (از جمله داروهای بدون نسخه) را بدون مشورت با پزشک خود مصرف نکنید.

·         اسید فولیک را روزانه مصرف کنید. مصرف اسید فولیک قبل و در اوایل بارداری شانس شما را برای داشتن نوزادی با نقص لوله عصبی یا سایر نقایص مادرزادی کاهش می دهد.

·         دستورالعمل های پزشک خود را برای فعالیت دنبال کنید. پزشک به شما اطلاع می دهد که آیا می توانید کار و ورزش کنید.

·         سیگار نکشید. اگر برای ترک سیگار نیاز به کمک دارید، با پزشک خود در مورد برنامه ها و داروهای ترک سیگار صحبت کنید.

·         از دود تنباکو دیگران دوری کنید.

·         الکل ننوشید.

·         از افرادی که سرماخوردگی و سایر عفونت دارند دوری کنید.

ممکن است پزشک از شما بخواهد که میزان حرکت کودکتان در روز را پیگیری کنید.

علائم خطرات در بارداری پرخطر کدام است؟

مانند هر زن باردار، شما باید مراقب هرگونه نشانه ای از مشکل باشید. اگر هر یک از این علائم را دارید، مهم است که به سرعت مراقبت کنید. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر سریعا به پزشک خود اطلاع دهید:

·         خونریزی شدید واژن

·         درد شدید در شکم یا لگن

·         ترشح یا نشت مایع از واژن

·         تورم ناگهانی صورت، دست‌ها یا پاها مشکلات جدید بینایی

·         درد یا گرفتگی شکم دارید.

·         به مدت یک ساعت انقباضات منظم داشته اید.

در بارداری های پرخطر هر 2 هفته یک بار بیمار باید به پزشک خود مراجعه کند و سلامت مادر و جنین توسط پزشک کنترل شود تا نتیجه بارداری مثبت باشد. گاهی مادر قبل از بارداری مشکل خاصی ندارد و پس از شروع دوران بارداری به دیابت دوران بارداری مبتلا می شود یا دچار محدودیت رشد جنین، خون ریزی غیرطبیعی، پارگی کیسه آب، پرفشاری خون و … می شود. در این موارد هم بارداری پرخطر اتفاق می افتد و بیمار باید کاملا تحت نظر پزشک متخصص باشد.